Biblia Copywriterului: 14 sfaturi până la scriere și după

copywriting Sep 09, 2020

 

Dragoste la prima vedere sau dușmănie pe viață? Pentru a scrie un text bun, copywriterul are nevoie de multă informație. Puțini știu, dar 90% din munca unui copywriter ține de studierea subiectului și doar 10% - de redactarea propriu-zisă a textului.

Atât copywriterul, cât și clientul își doresc ca textul final să aducă vânzări. Uneori însă, din cauza neînțelegerilor interpersonale, procesul de scriere seamănă mai mult cu o tortură. Există însă o salvare, pentru a evita conflictele.

Orice colaborare între copywriter și client trebuie să înceapă cu o serie de întrebări și răspunsuri. Această listă nu doar îi va ușura munca copywriterului, dar îl va ajuta și pe client să se determine cu scopul lui în această colaborare, dar și să determine nivelul de profesionalism al copywriterului. Odată ce clientul va răspunde cât mai detaliat posibil la întrebările copywriterului(ce text își dorește, cine este publicul etc.), nu vor mai exista loc de interpretări, iar textul livrat va corespunde întocmai așteptărilor sale.

Cum afli care sunt așteptările clientului?

Înainte de a începe să scrii textul cerut de client, întreabă-l:

  • Ce fel de text trebuie scris (o serie de texte, texte într-o campanie etc.)
  • Care este scopul acelui text
  • Ce anume trebuie să fie accentuat? (de exemplu: caracteristicile produsului/brandul/compania etc.)
  • Pentru ce audiență trebuie să fie textul și ce reacție se așteaptă de la public
  • Cum va fi măsurată eficiența textului 
  • Ce texte îi plac clientului/cum vede el textul (tonul vocii etc.)
  • Ce texte nu îi plac categoric (preferabil, cu exemple)
  • În ce limbă trebuie să fie textul (în una sau câteva)

Și copywriterii plâng câteodată...

Sau, mai bine zis, și copywriterii au nevoie de inspirație câteodată. Există trei surse de bază de unde orice copywriter poate obține informații pentru textul pe care urmează să-l scrie. Indiferent de domeniul despre care scrii, te poți documenta din:

  • interviuri
  • surse informaționale, de specialitate etc.
  • observații/experiența personală

Nu uita să informezi clientul dacă vei avea nevoie de unele informații de la angajații companiei pe care o conduce sau de unele documente ale firmei. Dacă totuși clientul nu este dispus să-ți ofere niciuna din informațiile solicitate, apelează la propria experiență și surse. Mulți clienți apreciază atunci când în materialele lor apar opiniile unor experți, lideri, formatori de opinie sau influenceri. Îți poți face o listă cu astfel de candidați pentru diverse domenii la care să apelezi când ai nevoie.

În discuțiile cu clientul, concretizează toate detaliile textului și confirmă, încă o dată, că ceea ce ai înțeles corespunde cu cerințele sale. Deseori este binevenit să-l întrebi ce anume înseamnă pentru el un text creativ sau unul tehnic pentru că s-ar putea să aveți păreri diferite. După ce ați pus la punct toate detaliile, este preferabil să le înregistrați în formă scrisă, iar clientul să confirme printr-o semnătură că este de acord cu cele menționate. Astfel, vor fi evitate diferite conflicte care pot apărea când înțelegerea se face doar verbal.

Citește: 6 Reguli de scriere a unui Slogan sau Tagline

Cine dă cu banul pe Copywriting?

Un moment important este și achitarea materialului. Recomandat este să fixezi un anumit avans pe care să-l primești. 

Ar trebui să te pună pe gânduri dacă clientul folosește una din următoarele fraze:

  • „Vreau ceva deosebit.. cum scria Eminescu sau Pușkin...”
  • „Dacă peste o lună vom dori să modificăm textul, o să-l rectifici fără taxă suplimentară?”
  • „Textele tale trebuie să ne aducă profit continuu”
  • „Ceva nu-i ajunge... Poate îl faci un pic mai creativ?”

Hai la scris!

După ce ai adunat informația necesară pentru scrierea textului tău, alege doar ceea ce este important și ce corespunde cerințelor pe care le-ai stabilit cu clientul. Fie că pregătești un articol, o serie de emailuri sau Ad-uri pe rețelele sociale, nu încărca textul cu informație în plus. Deși ție ți-ar părea utilă, interesantă și neobișnuită, dacă aceasta nu se încadrează în cerințele clientului - exclude-o.

Considerând faptul că majoritatea textelor sunt scrise pentru a fi publicate în online, regula de aur este să scrii pe scurt. Trebuie să ții cont de ideea că oamenilor nu le plac ideile complicate, de obicei asta doar îi sperie - așa că, la sigur, vor sări peste ofertă. Nu folosi adjective în exces și grade de comparație. De multe ori, ceea ce este ieftin pentru unii, poate fi scump pentru alții. Alege formulările în funcție de publicul tău!

Ce scriem? Cum scriem?

Practica arată că există o listă de cuvinte pe care oamenii nu le agreează în textele comerciale:

  • succes
  • calitate
  • promitem
  • abordare individuală
  • Atenție!
  • chiar acum
  • de ce noi?
  • serviciu unic
  • ofertă
  • gamă largă

Dar s-a constatat că cel mai mult cititorii din mediul online sunt indignați de faptul că cei care vând un produs sau serviciu nu menționează prețurile. 

Ce să scrii în rubrica „Despre noi”

În rubrica „Despre noi” de pe site-ul companiei sau de pe rețelele sociale este recomandat să indici:

  1. Informații relevante despre activitatea companiei
  2. Avantajele față de concurenți
  3. Diplome și premii
  4. Recenzii ale clienților
  5. Un îndemn pentru potențialii clienți

Citește: 12 trucuri de Skimmer Copywriting sau cum ții cu Ochii pe Text un Utilizator de Smartphone

Atenție la detalii!

După părerea cititorilor, cele mai enervante lucruri în scrierea textelor sunt:

  1. Lauda de sine în cantități exagerate
  2. Descrierea lucrurilor evidente 
  3. Texte scrise doar dintr-o singură perspectivă, fără a analiza părerile clienților și piața, în general
  4. Formulările plictisitoare și banale

Pentru a evita greșelile de orice tip:

  1. Revino la textul scris după câteva ore, timp în care ai făcut o pauză
  2. Înlocuiește propozițiile lungi cu cele scurte
  3. Nu repeta aceeași idee/cuvânt 
  4. Citește textul cu voce tare

Greșelile care nu se iartă:

  • Greșeli gramaticale
  • Cuvinte învechite/ieșite din uz
  • Exces de diminutive
  • Neindicarea surselor
  • Publicitatea comparativă (cu apropouri la concurenți)

6 Sfaturi generale de scriere

  1. Un material bun are, de obicei, titlu, subtitlu, introducere, sursa fotografiei/citatului. 
  2. Nu uita de bunul simț. Este interzis să iei în derâdere numele de familie, personalitatea sau aspectul fizic al unei persoane despre care este materialul tău. 
  3. Evită să folosești evenimentele șocante sau tragice drept bază pentru articolele tale. 
  4. Nu folosi abrevieri, chiar dacă ele sunt des folosite în anturajul din care faci parte.
    5. Documentează-te din mai multe surse. Important este ca textul să fie scris într-un singur stil, chiar dacă a fost redactat de diferite persoane.
  5. Nu uita să utilizezi și adresări către cititori.

Și… cel mai important: Nu uita publicul pentru care scrii. Spor și inspirație să ai!

Citește: TOP 6 greșeli de copywriting pe Facebook

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.