Dragoste la prima vedere sau dușmănie pe viață? Pentru a scrie un text bun, copywriterul are nevoie de multă informație. Puțini știu, dar 90% din munca unui copywriter ține de studierea subiectului și doar 10% - de redactarea propriu-zisă a textului.
Atât copywriterul, cât și clientul își doresc ca textul final să aducă vânzări. Uneori însă, din cauza neînțelegerilor interpersonale, procesul de scriere seamănă mai mult cu o tortură. Există însă o salvare, pentru a evita conflictele.
Orice colaborare între copywriter și client trebuie să înceapă cu o serie de întrebări și răspunsuri. Această listă nu doar îi va ușura munca copywriterului, dar îl va ajuta și pe client să se determine cu scopul lui în această colaborare, dar și să determine nivelul de profesionalism al copywriterului. Odată ce clientul va răspunde cât mai detaliat posibil la întrebările copywriterului(ce text își dorește, cine este publicul etc.), nu vor mai exista loc de interpretări, iar textul livrat va corespunde întocmai așteptărilor sale.
Înainte de a începe să scrii textul cerut de client, întreabă-l:
Sau, mai bine zis, și copywriterii au nevoie de inspirație câteodată. Există trei surse de bază de unde orice copywriter poate obține informații pentru textul pe care urmează să-l scrie. Indiferent de domeniul despre care scrii, te poți documenta din:
Nu uita să informezi clientul dacă vei avea nevoie de unele informații de la angajații companiei pe care o conduce sau de unele documente ale firmei. Dacă totuși clientul nu este dispus să-ți ofere niciuna din informațiile solicitate, apelează la propria experiență și surse. Mulți clienți apreciază atunci când în materialele lor apar opiniile unor experți, lideri, formatori de opinie sau influenceri. Îți poți face o listă cu astfel de candidați pentru diverse domenii la care să apelezi când ai nevoie.
În discuțiile cu clientul, concretizează toate detaliile textului și confirmă, încă o dată, că ceea ce ai înțeles corespunde cu cerințele sale. Deseori este binevenit să-l întrebi ce anume înseamnă pentru el un text creativ sau unul tehnic pentru că s-ar putea să aveți păreri diferite. După ce ați pus la punct toate detaliile, este preferabil să le înregistrați în formă scrisă, iar clientul să confirme printr-o semnătură că este de acord cu cele menționate. Astfel, vor fi evitate diferite conflicte care pot apărea când înțelegerea se face doar verbal.
Citește: 6 Reguli de scriere a unui Slogan sau Tagline
Un moment important este și achitarea materialului. Recomandat este să fixezi un anumit avans pe care să-l primești.
Ar trebui să te pună pe gânduri dacă clientul folosește una din următoarele fraze:
După ce ai adunat informația necesară pentru scrierea textului tău, alege doar ceea ce este important și ce corespunde cerințelor pe care le-ai stabilit cu clientul. Fie că pregătești un articol, o serie de emailuri sau Ad-uri pe rețelele sociale, nu încărca textul cu informație în plus. Deși ție ți-ar părea utilă, interesantă și neobișnuită, dacă aceasta nu se încadrează în cerințele clientului - exclude-o.
Considerând faptul că majoritatea textelor sunt scrise pentru a fi publicate în online, regula de aur este să scrii pe scurt. Trebuie să ții cont de ideea că oamenilor nu le plac ideile complicate, de obicei asta doar îi sperie - așa că, la sigur, vor sări peste ofertă. Nu folosi adjective în exces și grade de comparație. De multe ori, ceea ce este ieftin pentru unii, poate fi scump pentru alții. Alege formulările în funcție de publicul tău!
Practica arată că există o listă de cuvinte pe care oamenii nu le agreează în textele comerciale:
Dar s-a constatat că cel mai mult cititorii din mediul online sunt indignați de faptul că cei care vând un produs sau serviciu nu menționează prețurile.
Ce să scrii în rubrica „Despre noi”
În rubrica „Despre noi” de pe site-ul companiei sau de pe rețelele sociale este recomandat să indici:
Citește: 12 trucuri de Skimmer Copywriting sau cum ții cu Ochii pe Text un Utilizator de Smartphone
După părerea cititorilor, cele mai enervante lucruri în scrierea textelor sunt:
Pentru a evita greșelile de orice tip:
Greșelile care nu se iartă:
6 Sfaturi generale de scriere
Și… cel mai important: Nu uita publicul pentru care scrii. Spor și inspirație să ai!
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.