Ții minte Piramida lui Maslow? În vârful ei stă aprecierea și recunoașterea semenilor. Cam despre asta este Personal branding: să devii apreciat, întrebat și remunerat pe măsură într-o nișă - e și acesta un talent, dar și un scop în viață.
Ai o afacere? Felicitări! Te-ai gândit că numele tău o poate personaliza și scoate în evidență printre concurenți? Brandul personal te poate ajuta în dezvoltarea businessului.
Dacă răspunzi la aceste 3 întrebări cu DA, deja știi că trebuie să citești mai departe articolul.
Brandul este o marcă comercială sau un nume, care înseamnă ceva în mintea potențialilor clienți. De regulă, acest nume creează asocieri pozitive și trezește în rândul consumatorilor anumite așteptări. Un brand este ușor de recunoscut după elementele de bază, începând cu: stilul, ambalajul, denumirea, sloganul, logo-ul, mascota, mirosul și gustul. Elementele unui brand întotdeauna definesc valoarea acestuia, ele niciodată nu se aleg întâmplător.
De exemplu, Coca-Cola mereu amintește de sărbătoare și veselie, aceasta fiind și prima asociere pe care o trezește în mintea consumatorilor. Aceștia, indubitabil, vor merge să cumpere acest produs ori de câte ori vor avea un motiv de a sărbători.
Asemeni brandului, mărcii comerciale, și numele unui om poate trezi anume asocieri în mintea consumatorilor. Dacă e să facem o asociere între o marcă comercială și o persoană, diferențele dintre acestea ar arăta cam așa:
Marcă - - - - - > Persoană
Cel mai important lucru în branding este produsul. Tu niciodată nu vei putea deveni un brand puternic, atât timp cât nu ai un produs bun, un serviciu deosebit sau o idee remarcabilă.
Înainte de toate, încearcă să răspunzi la 3 întrebări: De ce faci ceea ce faci (scopul)? Pentru cine o faci (publicul)? Ce vrei să transmiți (valoarea produsului/serviciului)?
De unde începi?
Evident, o strategie începe cu o analiză complexă și, în special, se bazează pe studierea a 3 aspecte:
Atunci când creezi o strategie de brand, e foarte important să începi cu tine, întrebările de bază fiind: Cine sunt eu? Cum mă analizez? Ce cred alții despre mine?
Ce te motivează pe tine să faci ceea ce faci? Sapă adânc în motivații și vei găsi răspunsul. În lumea modernă, psihologia și brandingul sunt mai aproape ca niciodată. Ele merg, de fapt, mână în mână. Întreabă oamenii cum te văd ei de la o parte: Care este punctul tău forte? Care este partea ta slabă? Dacă răspunzi la aceste întrebări, vei obține exact ce ai nevoie pentru a realiza strategia ta de brand. Dacă tu te vezi exact așa cum te văd și alții - strategia ta merge în direcția potrivită.
Ce strategie alegi? În general, există 4 tipuri de strategii care îți pot fi de folos:
Ai înțeles esența? Brandingul personal se rezumă, de fapt, la misiune, valori, avantajele și mesajul pe care vrei să le transmiți lumii.
Creează-ți ambalajul :) Asigură-te că ai un stil al tău. Elementele vizuale sunt acelea care transmit o informație publicului tău, prin culoare, formă, design. În crearea brandului personal mai trebuie să ții cont de stereotipurile publicului. Fie profită de ele, fie mergi contra lor. Așa tot te poziționezi.
De exemplu, pentru Steve Jobs, elementul de bază a fost minimalismul. Acest lucru se observa atât în produsul său, cât și în stilul de a prezenta acel produs. Prin felul lui de a fi, el a atras milioane de oameni care apreciază simplitatea și eficiența. Atunci când stilul tău reflectă cine ești cu adevărat, oamenii te vor crede.
Uneori, chiar și unele lucruri care ți se par neajunsuri la tine, te pot scoate în evidență și deveni semnătura ta. Dacă ai ceva deosebit în înfățișaree: fie ești micuț de statură sau porți ochelari, sau ai barbă etc., folosește-te de asta și creează o sinergie între aspectul și businessul tău. De exemplu, Woody Allen a ales să evidențieze ochelarii săi în logo și alte materiale promoționale. Te poți gândi și la o cartea de vizită neobișnuită.
Nu poți începe promovarea dacă nimeni nu te cunoaște, dacă n-ai adus o minimă valoare publicului și nimeni nu te poate recomanda. Ideal ar fi să ai un website de prezentare, o pagină pe rețelele sociale sau canal de YouTube, prin care oamenii să te cunoască mai bine. La fel, ar fi ideal să ai experiență în networking, măcăr 5 întâlniri pe săptămână fie cu clienți potențiali, colaboratori sau să mergi la evenimente.
Creează content interesant și util publicului. Cel mai important este ca totul să fie în armonie cu stilul tău de brand. Atunci totul va fi natural, ușor și interesant. Pe oameni îi atrag oamenii, fii tu acel om deosebit, care va atrage energetic mii de alți oameni.
Alege atent colaborările. Atunci când devii influencer, la sigur vei avea propuneri de a face publicitate pentru alte branduri. Nu accepta orice, alege doar brandurile și publicitatea care se potrivesc brandului tău.
Adaugă plus-valoare pe diferite canale de promovare. Dacă ai ales să te promovezi pe mai multe canale, gândește-te cu ce se va deosebi conținutul pe fiecare dintre ele. Caută să înțelegi foarte bine specificul canalelor, pentru că oamenii sunt pe o rețea sau alta din diferite motive. De exemplu, pe Facebook contează mai mult textul, iar pe Instagram - imaginea.
Fii consecvent și sistematic. Postează regulat, dar nu exagera cu aceasta. Caută oameni interesați de ceea ce livrezi, care ar distribui și comenta contentul tău. Nu-i plictisi și nu-i supraîncărca cu informație.
Urmărește oamenii care îți plac și observă cum se promovează aceștia. Analizează contentul lor și adaptează-l la stilul și publicul tău. Astfel, vei fi mereu inspirat și motivat să te promovezi eficient.
Sunt doar 5 secrete, ai numărat? Dacă faci ceea ce-ți place și crezi în tine, fii sigur că vei reuși. Asta doar dacă ai o strategie bine pusă la punct ;)
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.