Facebook VS Google: Când și unde te promovezi?

Hmm… Veșnica dilemă a multor antreprenori: Facebook sau Google? Sau ambele, și cât mai mult? La litru sau la kilogram? Stai puțin, hai să privim din alt unghi.

Marketingul e acel loc unde Less is More („Mai puțin înseamnă mai mult”) și, pentru a obține cele mai bune rezultate, uneori e suficient să alegi corect canalul de promovare și să te concentrezi exclusiv pe el. Așa că...

Trage Marele Zid Chinezesc între Facebook și Google. Și iată de ce

De acum încolo, vei percepe Facebook și Google ca pe 2 extreme diferite. Și pentru asta există o explicație logică atunci când scopul tău este unul de a obține vânzări, și nu doar vizibilitate. Așadar:

  • pe Google te promovezi atunci când cererea față de produsul tău e mare.
  • pe Facebook te promovezi atunci când vii cu ceva nou pe piață și nu prea ai un termen de căutare pe Google Search.

Respectiv, dacă oamenii nu-ți caută produsul pe Google, degeaba încerci din răsputeri să fii prezent acolo. Cu alte cuvinte, dacă clienții din nișa ta nu sunt conștienți de tine, ca brand, de problema pe care tu o rezolvi și de produsele pe care le vinzi, dacă nu există un volum de căutări pe Google, e clar că trebuie să mergi cu promovarea pe Facebook. 

Cum să vinzi, dacă nu te cunoaște nimeni?

Chiar dacă ai în minte scopul de vânzare, nu poți să începi a face vânzări pe loc drept, atunci când nimeni n-a auzit de tine. E ca și cum ai ieși într-un lan de grâu, să vinzi 10 perechi de adidași Nike.

Pentru a te face cunoscut, pentru a da de înțeles oamenilor că exiști și pentru a-ți face loc cu coatele printre concurenți, în mod obligatoriu trebuie să începi cu promovarea pe rețelele sociale, inclusiv Facebook, Instagram etc.

Facebook nu e uns cu miere. În schimb, are un maaaare avantaj

Acolo dai banul, dar ai șansa să apari în fața unor oameni care nu te caută deloc. Oameni care nici nu bănuiesc de existența ta. Cum se întâmplă procesul? Tu dai cu dolarul la Facebook, iar această platformă, la rândul ei, îți propune mai multe instrumente pe care ar fi bine să le setezi la maximum de bine, pentru a apărea pe feed-ul utilizatorilor de Facebook. Și în acest caz, apropo, mai mult nu înseamnă mai bun. Trebuie să țintești doar oamenii potriviți (despre asta vom vorbi mai detaliat altă dată).

Frecvența și tipul aparițiilor depinde de bugetul pe care îl aloci, dar și de cât de bine țintești publicul. De aceea, ar fi bine ori să ai pe cineva inițiat în de-ale Facebook-ului, ori să cunoști cât de cât setările și logica de funcționare a acestei platforme. 

Ce riști cu promovarea pe Facebook?

Riști să aduni mult feedback negativ din simplul motiv că oamenilor nu le place să vadă reclame pe feed. Dar totul depinde, în proporție de 90%, de modul în care te prezinți în fața lumii. Zicala despre prima impresie aici e chiar la țanc, să știi.

Deci, ai nevoie de un pic de creativitate, conținut interesant și o strategie de comunicare eficientă. Anume cu ajutorul acestor 3 elemente poți populariza produsul și crea cerere pe piață.

Ce se întâmplă când analizezi ambele platforme în timp? (6-12 luni)


Nimeni nu a spus să uiți de Google ca de un vis urât. Imediat ce îți iei viteză pe Facebook, începi să aduni fani pe pagină, stabilești un contact și comunicare eficientă cu aceștia - oamenii încep să te cunoască, să manifeste un interes tot mai mare față de tine și, respectiv, încep să te caute tot mai activ pe Google.

Ce faci odată ce ai ajuns în acest punct? Începi să investești câte puțin în Google și să monitorizezi rezultatele. Astfel, vei observa următorul lucru: cu cât mai mult investești în Facebook, cu atât mai căutat devii pe Google. Vei vedea asta în rapoartele pe care le vei primi de la Google pe email.

De exemplu, s-ar putea să observi că săptămâna trecută numărul de căutări al cuvântului tău-cheie „x” a crescut cu 60% și, respectiv, când tu primești așa rapoarte, îți pui o firească întrebare: „De ce a crescut așa mult numărul căutărilor de brand?”

Răspunsul este evident: tu aduci trafic nou de pe Facebook, deci, ești conștient de faptul că ai stârnit interesul oamenilor pe Facebook și ei fie încep să caute numele brandului tău pe Google, fie produsul pe care îl reprezinți în nișa ta. Pe Google deja sunt alte tehnici și specificități de promovare (despre ele, mai detaliat, vorbim altă dată, ok?)

Care-i concluzia?

Dacă vrei să vinzi pe termen scurt și să-ți faci loc într-o nișă populară, luptă mult pe Google. Dacă îți dorești mai multă vizibilitate (awareness) și campanii mai desfășurate, dacă vrei să-ți crești brandul și să construiești o comunitate în jurul brandului tău, să ai o strategie de comunicare pe care s-o susții și s-o crești cu timpul, atunci mergi pe Social Media.

Evident că brandurile mari sunt prezente peste tot (adică și pe Facebook, și pe Google, și Instagram, mai nou, și pe Tik Tok), dar această promovare are și o explicație logică: un brand mare și cunoscut trebuie să depună eforturi constante în a menține promovarea, cifra de vânzări și nivelul de notorietate și vizibilitate. 

Strategia de promovare a brandurilor mari include cam toate canalele posibile (relevante pentru afacere), dar și echipe mai mari, și bugete mai îndrăznețe. Dar, vorba filmului: „asta e o altă poveste” despre care vom discuta în alt articol.

Ca să nu citești rând cu rând aici, poți să dedici 3:31 minute acestui video, în care vei auzi tot ce am rezumat în articol. Vizionare plăcută și… rată cât mai mare de căutări pe Google :)

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.